Mivel az elektromos kerékpár eladás ugrásszerű növekedést mutat – és mivel sokkal könnyebbé teszi a kerékpárral való közlekedést – mi ezekre fókuszálunk ebben a cikkben. Kiszámoltuk mennyi pénzt tudsz spórolni az e-bringázással az autózás helyett. A válasz: több, mint fél millió Ft/év.
Hogyan lehetséges ez? Részletekre bontjuk az alábbiakban.
Kétféle jármű költség

Először is tisztázzuk, mire gondolunk jármű költség alatt.
Kétféle jármű költség van: fenntartási és tulajdonlási költségek. A fenntartási költségek a használatból erednek és jellemzően megtett km-ben számoljuk. A tulajdonlási költségek hosszú távúak és a gépkocsi birtoklásával kapcsolatosak.
Mindkét költség jelentősen kisebb az elektromos kerékpárok esetében. Ha szeretnél többet spórolni, az elektromos bicikli vásárlása megfontolandó.
Nézzük meg ezeket a költségeket pontosabban.
Fenntartási költségek
Ide tartozik az üzemanyag, karbantartás és szerviz, parkolás, útdíj (pl. dugó díj, ha van). Amint az alábbi táblázatból látod, az elektromos kerékpárok jelentős költség csökkentést jelentenek már csak az üzemanyag költségnél.
Fenntartási költségek egy 16 km hosszú útra
A megtakarítás 1188 Ft egy 16 km-es úton, ami kb. az átlagos napi ingázás.
Egy átlagos e-bikeos, évi 3000 km tekeréshez, egész évre elegendő áramot vásárolhat kb. 2400 Ft-ból!
Ráadásul a belvárosi parkolás még drágább is lehet a fenti számításnál (nem csak 1-2 órát parkol, aki munkába jár) és nem számítja az elő-előforduló büntetéseket (plusz a parkoló hely kereséssel elvesztegetett időt).
Az autód típusától és évjáratától függően, a karbantartáson is többet spórolhatsz, mint a fenti példa. Az összeg, amit a karbantartáson spórolsz, növekszik az autód életkorával, mivel a régebbi autókra többet kell költeni. Ráadásul az alkatrészek cseréje jóval drágább az autók esetében.
Ha csak jó időben – amikor nincs nagyon hideg és nem ömlik az eső- évi 8 hónapon keresztül, heti 5 napot, autó helyett e-bikeal közlekedsz, napi 16 km-t, akkor 190 080 Ft-ot spórolsz meg egy évben. Ez mindössze 2560 km megtétele, egy év alatt, aminek a tapasztalat szerint könnyedén összejön a duplája is, ha egyszer megtapasztalod egy elektromos kerékpár nyújtotta élményt és előnyöket. Azt is kiszámolhatod, Te mennyi idő alatt hoznád vissza, mondjuk egy Tern HSD árát.
Tulajdonosi költségek
Mi van, ha ennél messzebb megyünk, eladjuk az autónkat és teljesen autó mentesen élünk? Vagy csak a családban lévő második autót adjuk el?
Hogy megtudd, mennyit spórolhatsz, össze kell hasonlítanunk az autó vs. e-bike birtoklási költségeket. Ide tartoznak a biztosítás, értékcsökkenés és adók.
Éves Tulajdonosi Költségek
A megtakarítás 415 000 Ft/év (Cascot nem számolva)
Párosítsd össze ezeket a fenntartási költségekkel és hirtelen egy igen komoly összeg lesz a végeredmény, ami a zsebedben maradhat.
Mennyi pontosan a megspórolt pénz?
Tegyük fel, hogy eladod a második autót a családban és a példának megfelelően, vásárolsz egy Tern HSD-t. Az egyik szülő használja a HSD-t, hogy elvigye a gyereket az iskolába, utána munkába megy, majd hazafelé felveszi a gyereket. A teljes napi megtett út 16 km. Ugyancsak használod a HSD-t, hogy heti kétszer bevásárolj, vagy egyéb okból, ami plusz 8 km-t jelent hetente.
Ha a fenntartási költségeknél feltételezett tekerést (csak jó időben, azaz évi 160 nap 2560 megtett kilométer) + heti 2 x 8 km (512 km) számoljuk, akkor 3072 km alatt, kb. 228 096 Ft-ot spórolsz egy évben. Most ehhez adjuk hozzá, amit a második autó eladásával spórolsz, azaz 415 000 Ft és kijön 643 096 Ft/év. Ki az, akinek nem jön jól ez a plusz pénz?!
Fontos, hogy ezek feltételezések és az, hogy ki mennyit tud spórolni egyéni körülmények függvénye. Csak Te tudod saját magadnak pontosan meghatározni. Ha viszont szeretnéd kiszámolni, a fent említett példa számolások jó kiinduló pontok lehetnek.
Ja és azt se felejtsd ki, hogy mivel napi tekerés edzésnek is kiváló, spórolhatsz a fitnesz bérleten és az orvosi költségeken is, ami szintén több százezer Ft lehet évente!